الخميس 18 يوليو 2024 مـ 05:47 صـ 11 محرّم 1446 هـ
مصر 24
رئيس مجلس الإدارةكمال أبو زيدرئيس التحريرمحمد الجباليالمشرف العامأبو الحجاج العماري
فيديو.. ”الجندي” يكشف تحديات مستقبل السياحة في مصر والشرق الأوسط فيديو.. انفراد لـ”سفير سياحي”: بدء صرف تعويضات المتضررين من إفلاس FTI العماري لـ”سفير سياحي”: العنصر البشري يمثل العمود الفقري للسياحة المصرية البطوطي لـ”سفير سياحي”: تأثير إفلاس شركة FTI الألمانية على السياحة المصرية محدود فيديو.. ”سفير سياحي” يستعرض سحر الوادي الملون: تجربة لا تُنسى في قلب سيناء فيديو.. ”سفير سياحي” يعود على قناة الشمس: انطلاقة نارية وكواليس التغيير الوزاري خبير اقتصادي يحذر من خطر يواجه مصر بسبب زيادة أعداد اللاجئين التطبيق خلال ساعات.. مواعيد غلق المحلات الجديدة ترشيدا لاستخدام الطاقة للثانوية العامة.. تعرف على الإجراء القانوني تجاه واضعي امتحان الفيزياء تنقلات إعلامية جديدة| عزة مصطفى تلتحق بقناة الحياة.. ومحمد شردي ينتقل لـ ON الزمالك يعلن رسميا تجديد عقد محمد صبحي 4 مواسم بعد انتهاء أزمة الرخصة.. الزمالك يشارك في الكونفدرالية الإفريقية

فيديو.. كندة علوش عن عمرو يوسف: رافقني في جلسات الكيماوي

كندة علوش وعمرو يوسف
كندة علوش وعمرو يوسف

فيديو.. كندة علوش عن عمرو يوسف: رافقني في جلسات الكيماوي.. كشفت الفنانة كندة علوش، تفاصيل مساندة زوجها الفنان عمرو يوسف، لها خلال رحلة علاجها من سرطان الثدي، مؤكدة أنه من أكبر الداعمين لها كما أنه حريص على صحتها النفسية.

وقالت كندة علوش، في بودكاست الإعلامية منى الشاذلي: عمرو لما عرف إني مصابة بالسرطان كان خايف أكتر مني وقلقان، وهو مش سودوي ولكن كان حاطط الفكرة دي قبلي وكان حاسس، وقررت أنا وعمرو إننا مش هنعرف حد لأننا مش عايزين نقلق الناس، وعمرو كان بيوصلني الجلسات ويقولي إن لازم حد يقعد معايا في المستشفى.

واستكملت كندة علوش: كنت بخلي عمرو هو اللي يجي معايا كنت عاوزة أمشي الرحلة بنوع من الانغلاق، كان فيه صديقة عزيزة خفت من سنين وقالتا لي علشان تخففي جلسات الكيماوي خلي معاكي شلة، جيت أفكر أعمل كده حسيت أني مش قادرة كنت عازوة أخوض الرحلة دي لوحدي، وعمرو مُصر يجي كنا ساعات مش بنتكلم وأنا بقرأ قرآن لأو بفكر أو أتامل، كنت عاوزة أشيل مسؤولية نفسي وأنا مركزة.

وتابعت كندة علوش: عمرو كان داعم قوي جدًا لأنه شخص إيجاب ولا مبيستسلمش للحزن وكل ما يشوفني هقرب يرجعني ومروحش في السكة دي، وهو كان معايا في المستشفى ورحلة العلاج، وكان بيخفف عني ويسمعني وميسبنيش أستغرق في الخوف، وعمرو لما بيكون عنده مشاكل في الشغل مبيجبش المشاكل معاه البيت.

وأضافت كندة علوش: أنا شخص أكثر حساسية وميال للحزن، وأنا أخدت منه من بداية ارتباطنا أن إزاي أتعامل مع الأزمات، وأنا مش معتبرة إصابتي بالسرطان أزمة، وبنتعامل معاه بإيجابية.

كندة علوش: اتدمرت نفسيًا بسبب أحداث غزة

كما كشفت الفنانة كندة علوش، عن تأثرها النفسي الكبير بسبب أحداث غزة، قائلة: بعد ما خلصت المرة الأولى من العلاج الكيماوي عملت عملية خدت وقت طويل، وللأسف تصادف وقتها مع أحداث غزة وأنا كنت بتابع أوي، والمرحلة دي دمرتني نفسيًا، واللي حواليا نصحوني أني متابعي وكنت حاسة أن ده خيانة، وإحساس الظلم اللي تعرض له أبناء غزة موتني.

وواصلت كندة علوش: التعب النفسي ده أثر على صحتي، لغاية ما عمرو قالي لأ أنا مش هسيبك تعملي كده في نفسك، مش هسمحلك تتعبي أكتر من كده، وفعلًا أنا قرأت أننا نتابع ولكن مناخدش كل حاجة على أعصابنا ونفسيتنا لأن ده بيأثر جدًا على صحة الجسم.