الجمعة 19 أبريل 2024 مـ 08:45 صـ 10 شوال 1445 هـ
مصر 24
رئيس مجلس الإدارةكمال أبو زيدرئيس التحريرمحمد الجباليالمشرف العامأبو الحجاج العماري

نادية الجندي: عايزة أتجوز راجل ابن حلال.. رشاقتي وجمالي رباني

الفنانة نادية الجندي
الفنانة نادية الجندي

نادية الجندي: عايزة أتجوز راجل ابن حلال.. رشاقتي وجمالي رباني.. نادية الجندي: عايزة أتجوز راجل ابن حلال.. رشاقتي وجمالي رباني.. نادية الجندي، السينما في دمي وكل حاجة في حياتي، وأنا لو ما وقفتش قدام كاميرا أحس إني هموت وحياتي انتهت، من وأنا طفلة عمري 5 سنين وأنا بمثل في المدرسة والحكاية بقت جوايا، بهذه الكلمات بدأت الفنانة نادية الجندي حديثها مع الإعلامية سهير جودة مقدمة برنامج "الستات"، المذاع على فضائية "النهار".

نادية الجندي تحدثت عن أحلامها وأمنياتها في العام الجديد، والتي منها الزواج بابن الحلال، قائلة: "عايزاه يكون ابن حلال بس ومش طالبة أكتر من كده، ابن حلال يعني أحس بسند ورجل يقدر قيمتي وحنون وأحس جنبه بالأمان وده أهم إحساس في العالم".

وأضافت الفنانة نادية الجندي: "السينما في دمي وكل حاجة في حياتي، وأنا لو موقفتش قدام كاميرا أحس إني هموت وحياتي انتهت، من وأنا طفلة عمري 5 سنين وأنا بمثل في المدرسة والحكاية بقت جوايا".

 

شرط نادية الجندي للعودة للسينما

الفنانة نادية الجندي، تابعت حديثها قائلة: "أنا ما أقدرش أعيش من غير الوقوف قدام كاميرا السينما، ولكن لازم أشارك في عمل أكون مقتنعة به وسعيدة بأدائه ودور مختلف ويحمل تحدي وأمر مميز".

ولفتت: "اللى بيتعرض عليَّ دلوقتِ من أعمال فنية حاجات مكررة وسطحية أوي ملهاش معنى، ولو جالي دور سينمائي كويس هوافق معنديش مانع لو جالي دور حلو وشخص حلو يحب يرتبط بيَّ".

سر رشاقة نادية الجندي

نادية الجندي، خرجت نجمة الجماهير الفنانة الكبيرة نادية الجندي من جديد على جمهورها ومتابعيها من مصر ومختلف الدول العربية بإطلالة أكثر جرأة وجاذبية لتودع عام 2022.

وعن سر رشاقتها، قالت نادية الجندي: "الحرمان من الأكل طول الوقت والرياضة لوحدها مش هتخليني جسمي حلو ولا عندي رشاقة، وطبعًا ربنا الأول هو اللى بيدي الإنسان الشكل الحلو والكاريزما اللي تخلي الناس تحبه وتتقلبه حتى لو كانت بسيطة، ربنا فوق أي اعتبار، وثانيا التصالح مع النفس ولا الغل مع الغير ولا الحقد على أحد، لأن الغل والحقد بيطلع تجاعيد على الوش بنلاقي الواحد شكله كئيب وكله غل لأنه كاره الناس وحقد علي الناس، إنما لما بنضحك بنكون متصالحين مع نفسنا وحب الخير للناس".

وأضافت: "الثقافة العامة دلوقتِ إن الناس كلها ستات ورجالة بيخلوا بالهم اوي من جسمهم وبقى فيه ثقافة الرياضة والرشاقة والتجميل، ودا ما لهوش علاقة بالعمر وشايفة إن الوعي زاد أوي عن زمان ودا حاجة جميلة".

وتابعت: "أنا فنانة والفنان لازم يبقى قدوة ونموذج للناس كلها ولما بحافظ على شكلي ومظهري بحس إن دا احترام لجمهوري والناس كلها".

 

سر حب الناس لنادية الجندي

نادية الجندي أكدت: "الناس لما بتشوفني بتقول لي احنا بنحبك علشان أنتِ بتحترمينا، والفنان ما ينفعش يطلع شكله وحش وتخين ومنظره كئيب، لازم يبقى قدوة وجزء من عملي لازم يكون شكلي صح ولياقتي البدنية صح".

طقوس نادية الجندي في ليلة رأس السنة

وعن احتفالاتها بليلة رأس السنة كشفت الفنانة نادية الجندي، قائلة: لديَّ طقوس خاصة في ليلة رأس السنة، بحب أقعد في البيت مع ابني ونقضي الليلة مع بعض، بقرأ فيها القرآن وأتقرب من ربنا بالدعاء أنها تكون كويسة علينا، وهي ليلة فيها روحانيات ودي تعطي راحة نفسية".

وأضافت: "أنا مش بحب الخروجات في ليلة رأس السنة ومش بحب الزحمة والأماكن المزدحمة، وعلمت هشام ابني يعمل زي ما أنا بعمل في ليلة رأس السنة، بدل ما يخرج مع أصحابه وبقى ملتزم بالطقوس الخاصة بيَّ".