الأحد 19 مايو 2024 مـ 03:25 صـ 11 ذو القعدة 1445 هـ
مصر 24
رئيس مجلس الإدارةكمال أبو زيدرئيس التحريرمحمد الجباليالمشرف العامأبو الحجاج العماري

الأورمان تثير غضب كبير بسبب تصوير محتاجين أثناء تسليمهم كراتين رمضان

صورة من توزيع الأورمان لكراتين رمضان
صورة من توزيع الأورمان لكراتين رمضان

الأورمان تثير غضب كبير بسبب تصوير محتاجين أثناء تسليمهم كراتين رمضان.. شهدت مواقع التواصل الاجتماعي موجة غضب، خلال الساعات القليلة الماضية، بسبب نشر عدد من المنشورات ضد جمعية الأورمان الخيرية.

غضب مستخدمي السوشيال ميديا بسبب تصوير المحتاجين

وتداول مستخدمو موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، صورة لتوزيع كراتين رمضان من قبل جمعية الأورمان الخيرية، على المحتاجين، وظهر بالصورة عدد من السيدات يخجلن من التصوير ويغطين وجوههن لعدم الظهور في الصورة.

وكتبت إحدى المتابعات في منشور لها عبر فيسبوك: زعلت أوي.. تصرف مهين في الشمس وتصوير حتى تضطر السيدات لتلثم الوجه، إيه الاستفادة اللي هتعود على الأورمان أو على المتبرع، هنستفاد ايه من ستات غلبانة وشقيانة تحت الشمس ومتصورة وهي في الوضع البائس ده، الناس بتتبرع عشان تسعد غيرها مش عشان يتذلوا كده، دا اسمه ذل عشان اللقمة.. حرام عليكم وعيب.

منشور عبر فيسبوك

وكتب محمد فتحي، معلق آخر: بعد المنظر دا المفروض مفيش واحد يتبرع بجنيه للجمعيات اللي من النوعية دي، ليه كسرة النفس بس، كسر الله قلوبكم كما كسرتم نفوس الناس بالطريقة دي.. قال تعالى: “يا أيها الذين آمنوا لا تبطلوا صدقاتكم بالمن والأذى كالذي ينفق ماله رئاء الناس ولا يؤمن بالله واليوم الآخر فمثله كمثل صفوان عليه تراب فأصابه وابل فتركه صلدا لا يقدرون على شيء مما كسبوا والله لا يهدي القَوْم الكافرينَ”.

منشور عبر فيسبوك

ردود أفعال مستخدمي السوشيال على واقعة جمعية الأورمان

وانهال سيل من التعليقات على هذه الصورة، ومنها: صورة عيب حقيقة.. الأسر دي تسمى أسر مستترة أو مستورة فـ المفروض يفضلوا مستورين، ويستلموا الغذاء من مكاتب التموين أو حتى مقرات التضامن الاجتماعي في المدن بكرامة مصانة.

وقالت همسة محمد: كده الناس تمتنع إنها تتبرع للجمعيات نهائي بالشكل دا.. ليه كدا ليه الأذى اللي في الصورة دي حاجة توجع بجد.